Julkaistu 20.11.2020 0          

Väitös: Yrittäjämäinen brändäys voi hyödyttää kansainvälistyvää pk-yritystä

Kansainvälistyvällä pk-yrityksellä on mahdollisuus parantaa taloudellista tulostaan hyödyntämällä sopivaa päätöksentekologiikkaa brändinsä kehittämisessä, ilmenee Samuel Yaw Kusin kansainvälisen markkinoinnin alan väitöstutkimuksesta. Yrittäjämäinen brändäys, joka yhdistää yrittäjyyden ja brändäyksen, kiinnostaa yhä enemmän sekä tutkimuksessa että käytännön liiketoiminnassa.

– Kansainvälistyvien pk-yritysten käyttämä päätöksentekologiikka riippuu kolmesta asiasta: koetusta psyykkisestä etäisyydestä ja epävarmuudesta suhteessa esimerkiksi alueen kieleen, kulttuuriin, koulutukseen ja liiketoiminnan tapoihin, toiseksi yrityksen sisäisistä resursseista kuten yrittäjyyskokemuksesta tai markkinointisuunnittelukokemuksesta sekä kolmanneksi yrityksen muutoshalusta näkyvyyden ja bränditietoisuuden parantamiseksi, sanoo Vaasan yliopistossa 25. marraskuuta väittelevä Kusi.

Mitä enemmän koettua etäisyyttä ja epävarmuutta kansainvälistyvällä pk-yrityksellä on suhteessa uusiin ulkomaan markkinoihinsa, sitä enemmän se käyttää yrittäjämäistä eli välittömän toiminnan päätöksentekoa brändinsä kehittämisessä. Näin käy väitöstutkimuksen mukaan varsinkin silloin, kun yrityksellä on muutoshalukkuutta ja kokemusta yrittäjämäisestä toiminnasta.

– Yrittäjät käyttävät yrittäjämäistä, välittömän toiminnan päätöksentekoa esimerkiksi hyödyntämällä kumppaniverkostonsa jakelukanavia ja osallistumalla yhteisbrändäykseen vakiintuneiden tuotemerkkien kanssa saadakseen hyväksyntää ja tietoisuutta sekä rakentaakseen brändisuhdetta. Lisäksi yrittäjät hakevat eri keinoin ilmaista julkisuutta maailmanlaajuisessa mediassa sekä sosiaalisessa mediassa, jotta kustannuksia tai tappioita ei syntyisi, Kusi kertoo.

Vastaavasti yritykset hyödyntävät suunnitelmallista päätöksentekoa brändin kehittämisessä, kun koettu etäisyys ja epävarmuus vähenee ja kun yrityksillä on edeltävää kokemusta markkinointisuunnittelusta.

Kusin väitöstutkimuksessa havaittiin, että yrityksen brändiorientoituneisuus vaikutti positiivisesti yritysten taloudelliseen tulokseen, jota mitattiin pääomantuotolla ja liikevoittoprosentilla. Välittömän toiminnan päätöksenteko ja suunnitelmallinen päätöksenteko vaikuttivat puolestaan positiivisesti brändiorientaatioon.

Tutkimuksen mukaan kansainvälistyvien pk-yritysten johtajien ja omistajien tulisi valita päätöksenteon logiikka sisäisten resurssiensa näkökulmasta: ovatko yrityksen vahvuudet esimerkiksi yrittäjämäisessä toiminnassa vai onko yrityksellä markkinointisuunnittelukokemusta? Jos vahvuudet ovat yrittäjäkokemuksessa, kannattaa valita yrittäjämäinen välittömän toiminnan päätöksenteon logiikka. Jos taas yrityksellä on vahvaa kokemusta markkinointisuunnittelusta, niin kannattaa käyttää suunnitelmallista päätöksentekoa.


Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Rockfun Promotions & Agency Oy

Rockfun Promotions & Agency Oy

Juontajapalvelut, Konsultointipalveluja, Mainosspiikkaus, Mediatoimistoja, Ohjelmatoimistoja, Promootiopalvelut, Viestintätoimistoja, Äänimainontaa

Kokouspalvelut

Turun Messukeskus

Messukentänkatu 9-13, Turku

www.turunmessukeskus.fi

KP 20-3000, R, A 200-700

Lue uusin näköislehtemme

11/2020



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 12.11.2020


11-liite/2020



Liite
to 12.11.2020


Seuraa meitä somessa