Julkaistu 08.01.2021 0          

Ennuste: Verkkokauppa kasvaa ohi perinteisen viimeistään vuonna 2025

Suomalainen verkkokauppa on ottanut historiallisen harppauksen. Yli 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava verkkokauppaindeksi kertoo tilausmäärien kasvaneen viime vuonna 60%, kun vuosina 2017-19 keskimääräinen kasvu vaihteli 5-10% välillä. Uunituore data kertoo tilausmäärien kasvaneen viimeisellä neljänneksellä jo miltei 80 prosenttia.

-Vuosi on ollut kyllä uskomaton. Kun katsotaan verkkokaupan kasvua ja muutosta kokonaisuutena, ohi perinteisen mennään viimeistään 2025. Korona on opettanut ihmiset nyt verkkokauppaan, eikä tämä juna enää käänny. Yritysten on panostettava entistä enemmän verkkoon, ja kilpailun myötä kisa ruokkii itseään, siirtymä verkkoon tulee kaikkiaan kiihtymään, analysoi Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Ohitus voi tulla aiemminkin, sillä tuo 2025 on varovainen kompromissi tilausmäärien ja euromääräisen kasvun perusteella arvioituna.

Matkahuolto valmistautuu verkkokaupan valtakauteen

Matkahuolto selvitti ainutlaatuisen kiireisen joulusesongin omalta osaltaan kiitettävästi: -Kaiken kaikkiaan meni poikkeuksellisen hyvin. Kovan paineen keskellä meidän vahvuutemme oli todella laaja ja monipuolinen verkosto. Kun pakettivolyymi kasvoi yli kaikkien odotusten, noutopisteverkostomme hyvä skaalautuvuus venyi hienosti. Pelkillä pakettiautomaateilla tämä ruuhka ei olisi koskaan hoitunut, ne täyttyvät aivan liian helposti, kuvailee Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.

Matkahuollon omat tilastot vahvistavat tiedot verkkokaupan kasvusta muutenkin viime vuonna. 2020 tammi-lokakuussa Matkahuolto kuljetti 60% enemmän kotimaisen verkkokaupan paketteja kuin 2019 vastaavana aikana. Korkiakosken ennuste siirtymisestä verkkokaupan valtakauteen viimeistään 2025 ei ole Matkahuollolle pelkästään uskottava arvio, vaan jo tapahtuvan suunnittelun looginen perusta.

-Varaudumme jo täysillä tähän kehitykseen! Nyt on kyseessä pysyvä kuluttajakäyttäytymisen muutos. Jokaisen logistiikkaoperaattorin on varauduttava verkkokaupan nopeaan moninkertaistumiseen. Tämä tarkoittaa erilaisia investointeja lajitteluun, kuljetuskyvykkyyksiin, pakettiautomaatteihin, ja niin edelleen, avaa Jakola Matkahuollon valmistautumista lähivuosiin.-Pystymme skaalaamaan tarvittaessa todella paljon jo nyt. Siitä ovat todisteina niin tuore joulusesonki, viime huhtikuun koronapiikki pakettikaupassa kuin postilakon aikainen pakettiruuhkakin joulusesonkina 2019, perustelee Jakola.

Kilpailu kiristyy – tavallinen kuluttaja hyötyy

Matkahuollon Jakola pitää selvänä, että kilpailu verkkokaupan logistiikassa kiristyy huomattavasti. -Markkinaosuuksista taistellaan, ja se tulee näkymään hinnoissa entistä enemmän. Tavalliset kuluttajat tulevat hyötymään, koska kilpailun vaikutukset ulottuvat läpi koko ketjun loppuasiakkaaseen asti. Eikä kyse ole vain hinnasta, vaan asiakaskokemus on todella olennaista: Noutopisteiden määrä, aukioloajat, digitaaliset palvelut kuten toimitusseuranta, kotijakelu… Verkkokaupoilla pitää olla tarjolla monipuoliset toimitustapa -vaihtoehdot, jotta vaativat kuluttajat pysyvät tyytyväisinä.

Yli 2000 verkkokauppiasta alustatoimittajana palveleva Vilkas Group arvioi verkkokaupan lisääntyvän dominanssin vaikutukset vielä monin tavoin laajemmiksi. Vilkas Group ennusti jo keväällä verkkokauppaan miljardiluokan kasvua. Se on nyt toteutunut tosiasia. Kun kaupan murros nyt vain kiihtyy, esimerkiksi kauppakiinteistöjen omistajien täytyy miettiä kuinka toimia. Perinteisen kaupan täytyy ottaa suuria loikkia verkkoon, liiketoimintamallien pitää kehittyä ja sopeutua. Verkkokaupan maksuoperaattoreilla on hirmuinen kisa meneillään, mistä kertoo Checkout Finlandin siirtyminen juuri Netsin omistukseen.

-Lisäksi pitää varautua Amazonin tuloon. Hyvää esimerkkiä paikallisesta sopeutumisesta näyttää Tampere, joka tähtää verkkokaupan pääkaupungiksi. Mutta tämä ei yksinään riitä, vaan jokaisen muunkin kaupungin ja kaupanalan toimijan tulisi pysyä isossa murroksessa mukana ja sopeutua uuteen aikaan, lataa Vilkkaan toimitusjohtaja Korkiakoski.

Matkahuollon Jakola arvioi myös kielenkäytön kaupasta jatkossa muuttuvan. -Kun leijonanosa kaupasta tapahtuu verkossa, jaksammeko enää puhua verkkokaupasta? Olen melko varma, että puhumme pian vain kaupasta – joka yhä useammin tapahtuu verkossa.


Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

J&T Pajunen

J&T Pajunen

Kuljetusliikenne, Kuljetuspalveluja

Kokouspalvelut

FresCo Ravintolat Oy - Aitiopaikka

Valtion virastotalo, Itsenäisyydenaukio 2, Turku

www.frescoravintolat.fi

A 200-250, KP 2-50, R 300, S, terassi Aurajoelle, Maaherran edustustila 50 hengelle Aurajoki-näköaloin. Kokouspalvelu: videoneuvottelulaitteet 10, 20 ja 200 henkilölle, langaton verkko, äänentoistolaitteet, AV-laitteet, hää- ja juhlapalvelut, catering, näyttelytila aulassa, lounas arkisin klo 10:45-13:30. Tule paikan päälle tutustumaan. Lue verkkosivuiltamme lisää toiminnastamme ja tutustu myös Raumalla sijaitseviin toimipaikkoihimme, www.frescoravintolat.fi.

Lue uusin näköislehtemme

03/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 18.03.2021


03-liite/2021



Liite
to 18.03.2021


Seuraa meitä somessa