Tutkimus: Reilu kolmannes pk-yrityksistä on menestynyt hyvin koronapandemian aikana – digitalisoinnilla suuri rooli
Kaksi kolmesta korona-aikana menestyneestä yrityksestä arvioi, että digitalisoinnilla on ollut merkittävä rooli heidän liiketoimintansa kehityksessä. Varsinkin kasvuyrityksissä ajatellaan, että digitaalisuutta hyödyntämällä yritys voi joustavasti sopeutua äkillisiin muutoksiin.
Elisan ja Suomen Yrittäjien teettämästä tutkimuksesta* käy ilmi, että reilu kolmasosa yrityksistä on menestynyt taloudellisesti hyvin koronapandemian aikana. Digitaalisuudesta hyötyvät korona-ajan menestyjäyritykset ovat kasvuhakuisia, tyypillisesti suhteellisen nuoria työnantajayrityksiä, joista moni toimii ICT-alalla, liike-elämän palveluissa, rakennus- ja kiinteistöalalla tai kaupan alalla.
– Pk-yritykset ovat osoittaneet erinomaista sopeutumiskykyä vaikeassa tilanteessa. Tutkimus osoitti, että poikkeusajassa menestyneet yritykset ovat digitalisoineet toimintojaan ahkerasti, ja ovat aloittaneet sen usein jo ennen koronapandemiaa, Minna Virtanen, Elisan asiakaskokemuksen tutkimuksen ja kehittämisen johtaja, kertoo.
Joka viides pk-yritys ei ollut digitalisoinut toimintaansa ollenkaan ennen korona-aikaa. Heikoin tilanne digitalisoinnin osalta oli majoitus-, ravitsemus-, matkailu- ja kulttuuripalvelualan yrityksissä.
Tutkimuksen mukaan kolmannes digiä karttaneista pk-yrityksistä aloitti digitalisoinnin pandemian aikana.
– Pk-yritykset ovat joutuneet etsimään keinoja selvitä pandemian aiheuttamasta vaikeasta taloustilanteesta ja ainakin osaa yrityksistä digitalisaatio on auttanut rakentamaan siltaa pandemian yli, Suomen Yrittäjien ekonomisti Petri Malinen tulkitsee tulosta.
Useat yritykset lähtivät kehittämään uusia digitaalisia toimintamalleja olemassa olevien palveluiden digitalisoinnin lisäksi. Pk-yrittäjä Krista Huhtala-Jenksin yritys MAJ works Oy hyödyntää digitalisointia kauneus- ja hyvinvointialalla.
– Korona on vauhdittanut piilossa olevan kysynnän paljastumista, etenkin aloilla, joilla digitalisaation hyödyntämisessä ollaan jäljessä. Kauneus- ja hyvinvointialalla toimii paljon yksinyrittäjiä, joille digitaalisuuden hyödyntäminen ei aina tule luonnostaan. MAJn luomalla verkkoalustalla alan yrittäjät voivat helposti luoda palveluilleen digitaalisen profiilin ja uuden kanavan kohdata asiakkaita. Alustalta asiakkaat voivat vaivattomasti tilata kaikki palvelut salonkitasoisina suoraan ovelleen. Näin pystymme tuomaan nyt ahtaalla olevat kauneus- ja hyvinvointialan ammattilaiset ihan uudella tavalla asiakkaan luo. Digitalisaatio mullistaa myös meidän alaamme, Huhtala-Jenks kertoo.
Kommentit
Ei kommentteja!