Julkaistu 03.05.2021 0          

Yritysten muuntautumiskyky poikkeustilanteessa

Yritysten muuntautumiskyvystä on puhuttu aina, ja siitä miten ketterästi yritysten tulisi mukautua. Suuri osa yrityksistä on kuitenkin tottunut pyörittämään liiketoimintaansa samalla rautaisella osaamisellaan vuosia tai jo vuosikymmeniä. Ei olla nähty tarvetta muuntautua – pärjätty sillä mitä on.

Korona on aiheuttanut Suomessa ja maailmalla ennennäkemättömän tilanteen yritystoiminnan kannalta. Toki lamoja ja muita suhdannevaihteluja on ollut aiemmin, mutta etukäteen varautuminen tällaiseen pandemiatilanteeseen on kuitenkin ollut lähes mahdotonta.

Kaikesta huolimatta on ollut hienoa huomata, kuinka ketterästi monet pienemmätkin yritykset ovat pystyneet reagoimaan tilanteeseen. Kyseessä ei ole enää vain ketteräksi luokitelleet Startup-yritykset, vaan myös pienet perinteiset yritykset, kuten ravintolat ja kampaamot. Yritykset ovat löytäneet uusia tapoja tuottaa palvelua ja myydä tuotteita, ja hygieniamääräyksien noudattamista on pystytty noudattamaan esimerkillisesti.

Haasteeksi on muodostunut tiettyjen markkinoiden pienentyminen pandemian takia. Tällöin laajemmalla markkinalla toimineet yritykset ovat pyrkineet entistä pienemmälle markkinalle, ja vuosikymmenien kokemus ei enää välttämättä riitäkään. Markkinan koko ei siis pysty kattamaan kaikkien yritysten menoja, jolloin heikoimmat ovat joutuneet jäämään pois. Tästä ehkä näkyvimpinä esimerkkeinä ollut ravintola- ja kulttuurialat.

Markkinatilanteen muuttuessa äkillisesti vaatii se muuntautumiskyvyn lisäksi yritykseltä myös ketteryyttä. Lähtökohtana on johdon halu muuttua, jota ulkopuolinen pakottava voima voi kiihdyttää. Ketteryys ratkaisee sen, ehtiikö uuteen kohderyhmään ja markkinaan tarpeeksi nopeasti mukaan.

Oikein tehdyllä kaupallistamisella yritys voi luoda paremmat mahdollisuudet liiketoimintamallin menestymiselle. Kaupallistamisessa tutkitaan kohderyhmää ja sen tarpeita sekä kanavia, joista kohderyhmän tavoittaa tehokkaasti. Seuraavaksi kehitetään uusi liiketoimintamalli ottamalla kohderyhmä mukaan kehittämiseen, huomioiden kaikki liiketoiminalle olennaiset osa-alueet. Lopuksi malli tuotteistetaan ja pilotoidaan kyseiselle kohderyhmälle.

Mitä kohdennetumpi ja tarkempi malli on, sitä parempi kilpailukyky yrityksellä on. Aurinkoista ja valoisampaa kevättä kaikille yrittäjille!

Mikko Rantanen
Mikko Rantanen on sarjayrittäjä ja mm. Kaupallistajat Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Hän toimii Turun yrittäjien varapuheenjohtajana.

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Turun Timanttisahaus Oy

Turun Timanttisahaus Oy

Timanttiporaus, Timanttisahaus

Kokouspalvelut

Ravintola Prego

Uimahallintie 2, Kaarina

www.ravintolaprego.fi

KP 60 + 25, R 80, myös kokous-ja catering -palvelut.

Lue uusin näköislehtemme

04/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
ma 19.04.2021


04-liite/2021



Liite
to 19.04.2021


Seuraa meitä somessa