Julkaistu 20.04.2021 0          

SKAL ihmettelee liikenteen kansallisen päästökaupan valmistelun kiirehtimistä

Kuljetusyritysten edunvalvoja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry hämmästelee kiirettä asettaa työryhmä valmistelemaan fossiilittoman liikenteen tiekartan kolmatta vaihetta jo ennen ensimmäistä ja toista vaihetta.Kuva: SKAL

Liikenne- ja viestintäministeriö asetti maaliskuun 2021 alussa poikkihallinnollisen virkamiestyöryhmän arvioimaan ja valmistelemaan kansallisen tieliikenteen päästökaupan eli polttoaineiden myyntikiintiöjärjestelmän toimeenpanoa. Kuljetusyritysten edunvalvoja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry hämmästelee kiirettä asettaa työryhmä valmistelemaan fossiilittoman liikenteen tiekartan kolmatta vaihetta jo ennen ensimmäistä ja toista vaihetta.

Kolmivaiheinen aikataulu etenee nurinkurisesti

Alkuvuodesta oli lausuntokierroksella liikenne- ja viestintäministeriön fossiilittoman liikenteen tiekarttaluonnos, jonka tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Tiekartassa on esitetty kolmivaiheinen tie päästövähennystavoitteisiin. Kansallinen päästökauppa kuuluu viimeisen, kolmannen vaiheen toimenpiteisiin.

– Ihmettelemme kiirettä, millä myyntikiintiöjärjestelmän suhteen edetään. Kyse piti olla ehdollisesta toimenpiteestä, josta tehdään päätöksiä syksyllä 2021, kun on tietoa edeltävien vaiheiden vaikutuksesta. Miksi ensimmäisenä laitetaan valmisteluun kolmas vaihe? Millä tavalla nyt jo pystytään arvioimaan, että myyntikiintiöille tulee olemaan tarvetta, hämmästelee johtaja Petri Murto SKALista.

Valmistelussa tulisi SKALin mukaan edetä selkeästi vaiheittain. Petri Murto kertoo, että ensimmäinen vaihe on tarkoitus laittaa liikkeelle jo tänä keväänä. Vaihe sisältää pääsääntöisesti erilaisia tukia ja kannustimia. Esimerkiksi tukia vaihtoehtoisten käyttövoimien, kuten sähkön ja kaasun käyttöönottoon sekä latauksen ja tankkauksen infrastruktuuriin. Syksyllä käynnistyvä toinen vaihe sisältää muun muassa väylien kunnossapidon parantamista ja etätyöskentelystä aiheutuvien päästövähennysten selvittämistä.

–Koko aikataulun kiireellisyys on ylipäätänsä kyseenalainen, mielestämme ensimmäisten vaiheiden todellisia vaikutuksia voidaan riittävästi arvioida vasta parin vuoden kuluttua.

Uhkana Suomen kilpailukyvyn vääristyminen

Tosiasia on, että tavaraliikenteessä käytettävä kalusto on tällä hetkellä lähes täysin dieselkäyttöistä. Erityisesti suurimpiin ajoneuvoyhdistelmiin (HCT) ei edes ole tarjolla vaihtoehtoja nestemäisille polttoaineille.

Myyntikiintiöjärjestelmässä polttoaineen jakelija ostaisi valtiolta myytävää fossiilista polttoainemäärää vastaavan, hiilisisältöön sidotun jakeluoikeuden huutokaupalla. Jakelijat siis ostaisivat valtiolta oikeuksia myydä polttoainetta Suomessa. Järjestelmää ei ole käytössä yhdessäkään EU-maassa. Suomen ei ole SKALin mukaan syytä kiirehtiä omaa kansallista ratkaisuaan.

–Kansallisten erillisjärjestelmien valmistelu ei ole se tapa, jolla päästökaupassa mentäisiin eteenpäin, jos mennään. EU-tasolla mietitään parhaillaan yhteisiä keinoja päästövähennyksiin, mahdollisen päästökaupan pitää olla vähintäänkin Euroopan laajuinen, Murto painottaa.

–Päästökaupalla Suomi rajaisi omille kansalaisilleen ja yrityksille myytävän polttoaineen määrää ja nostaisi hintaa samalla, kun ulkomainen kuljetuskalusto saapuu maahan tankit täynnä edullisempaa polttoainetta. Tämä ei ole suomalaisten yritysten etu, ei valmistavan teollisuuden eikä kuljetusalan. Päinvastoin järjestelmällä olisi erittäin haitallisia vaikutuksia Suomen kilpailukykyyn. Kiireinen valmistelu luo myös epävarmuutta yritysten investointinäkymiin.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. SKAL:n jäsenkuntaan kuuluu noin 4 700 kuljetus- ja logistiikka-alan yritystä.

Päivi Marjomaa

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Rockfun Promotions & Agency Oy

Rockfun Promotions & Agency Oy

Juontajapalvelut, Konsultointipalveluja, Mainosspiikkaus, Mediatoimistoja, Ohjelmatoimistoja, Promootiopalvelut, Viestintätoimistoja, Äänimainontaa

Kokouspalvelut

Linnateatteri

Humalistonkatu 7, Turku

www.linnateatteri.fi

Muutautumiskykyinen komeljanttari. Linnateatteri on vuodesta 2003 toiminut turkulainen komediaan, musiikkiin ja maistuvaan ruokaan keskittyvä teatteri, jossa ei turhia jäpitetä.

Lue uusin näköislehtemme

04/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
ma 19.04.2021


04-liite/2021



Liite
to 19.04.2021


Seuraa meitä somessa