Julkaistu 22.06.2021 0          
Yritykseni tarina:

Suoraan koulun penkiltä yrityksen johtajaksi - Irina Nurmi on kasvanut Smooth it -yrityksenä mukana

Vuoden 2020 nuorena yrittäjänä Varsinais-Suomessa palkittu turkulainen, 29-vuotias Irina Nurmi kertoo itse Smooth it -yrityksensä tarinan.

Miten yrityksesi tarina alkoi?

Ajatus kaupan sisällä olevasta välipalabaarista syntyi omasta tarpeesta saada lähikauppaan ravitsevaa ja hyvää premium-välipalaa, mikä olisi ”kuin kotona tehty”. Työskentelin Kupittaan K-Citymarketin palvelutiskillä ja päätimme yhdistää voimat työkaverini Lina Toivosen kanssa. Meitä molempia yhdisti into kehittää ja oppia uutta.

Esittelimme kauppias Hannu Aaltoselle koulutyömme Smooth it -konseptista. Hannu kannusti jatkamaan selvitystyötä ja perustamaan oman yrityksen, jotta voisimme nähdä miten yksiössäni syntyneet reseptit toimivat oikeasti asiakkaille ja voiko yrittäjyydestä tulla ammatti.

Sillä tiellä olen vieläkin, josta isoin kiitos kuuluu asiakkaille, henkilökunnalle, kauppiaille ja muille tärkeille yhteistyökumppaneille - unohtamatta kotijoukkoja, jotka ovat tukeneet matkan alusta asti.

Mistä yrityksesi nimi on peräisin?

Yrityksen nimi syntyi puolivahingossa. Teimme idealistaa erilaisista vaihtoehdoista ja olimme nimen kanssa aluksi umpikujassa. Yhtenä iltana Lina soitti minulle ja pyysi katsomaan puhelimestani hänen lähettämänsä kuvan. Kuvassa oli koulussa tehty luonnos logosta, jossa luki: Smooth it. Ensisilmäyksellä oli selvää, että tätä tulemme käyttämään jatkossa.

Millainen työyhteisönne on tällä hetkellä?

Työyhteisömme on upea ja sitoutunut tiimi nuoria lupauksia, joista jokainen pääsee näyttämään meillä vahvuutensa ja kasvamaan yrityksen mukana itsekin. Esimerkiksi 2016 ensimmäisten joukossa palkattu Milla Lindroos on edennyt myyjän tehtävistä koko ajan eteenpäin kehittäen samalla koko yrityksen toimintaa.

Meillä on paljon pitkiä työsuhteita, sillä työyhteisössämme on positiivinen ja kannustava ilmapiiri. Päivittäin kello 05.30 töihin tuleminen vauhdikkaaseen välipalojen valmistukseen vaatii jokaiselta kykyä tsempata toinen toisiaan.

Työllistämme tällä hetkellä 15 työntekijää, joista neljä on edennyt johtotehtäviin yrityksen kasvun myötä.

Mikä on ollut teille merkittävä onnistuminen?

Merkittävä onnistuminen on ollut strategian suunnan muuttaminen alkuperäisestä palvelupistekonseptista enemmän laadukkaaseen take away -hyllymyyntiin. Näin voimme vastata myös pienempien K-kauppojen kysyntään. Sama periaate on pysynyt meillä aina: tuote on tehty edelleen lähellä ja käsityönä, aidoista raaka-aineista ja aina kotimaisista marjoista.

2019 hankimme oman keskuskeittiön Helsinkiin ja aloitimme oman logistiikan, joka on ollut merkittävä liiketoiminnallinen onnistuminen. Tuotantokapasiteettimme moninkertaistui ja pystyimme vastaamaan kauppiaiden kysyntään entistä nopeammin; esimerkiksi vuosina 2019-2020 avasimme uusia kauppoja enemmän kuin aiempina vuosina yhteensä.

Millaisia haasteita olette kohdanneet?

Olemme kokeneet monenlaisia haasteita suuren kasvun ja muutosten keskellä. Oma henkilökohtainen kasvaminen koulun penkiltä yrityksen johtajaksi, ilman minkäänlaista kokemusta alalta, on ollut varmasti suurin haaste. Moni asia on tullut opittua kantapään kautta ja opettanut vähitellen sen, että kaikkea ei tarvitse osata.

Arkisin haasteemme on ollut tuotteiden lyhyt säilyvyys, sillä emme käytä mitään lisäaineita vaan kaikki ovat tuoretuotteita. Tämä on samalla vahvuutemme ja heikkoutemme.

Sopivien tuotemäärien arviointiin vaikuttavat niin monet tekijät, esimerkiksi sää voi vaikuttaa yllättävän monessa kaupassa kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Tämä on vaatinut meiltä paljon omien työkalujen kehittämistä.

Millainen oli vuosi 2020 ja miten näet tulevaisuuden?

Vuosi 2020 oli opettavaisin tähän mennessä yrityksen aikana. Vuosi pakotti koko tiimimme katsomaan toimintaa uusista näkökulmista ja antoi samalla tilaa luovuudelle, kuten uusien tuotteiden kehittämiselle. Tästä syntyi ajatus Smooth it+ -tuotesarjan kehittämisestä, jonka erikoisuutena on tarjota asiakkaille vielä jotain enemmän. Ensimmäisenä kauppoihin tuleekin runsasproteiininen smoothiesarja Proteiini+. Tulevaisuudessa aiomme keskittyä enemmän myös yritysmyyntiin.

Inkeri Sundberg ja Heli Nieminen

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Rockfun Promotions & Agency Oy

Rockfun Promotions & Agency Oy

Juontajapalvelut, Konsultointipalveluja, Mainosspiikkaus, Mediatoimistoja, Ohjelmatoimistoja, Promootiopalvelut, Viestintätoimistoja, Äänimainontaa

Kokouspalvelut

Ruissalon Kylpylä

Ruissalon puistotie 640, Turku

www.ruissalospa.fi

Kokoukset, juhlat, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasosasto, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa